Relaxen onder de vleugels van Jack Sparrow! - Reisverslag uit Ilha Grande, Brazilië van paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu Relaxen onder de vleugels van Jack Sparrow! - Reisverslag uit Ilha Grande, Brazilië van paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu

Relaxen onder de vleugels van Jack Sparrow!

Blijf op de hoogte en volg paul-Anita

07 November 2012 | Brazilië, Ilha Grande

In 4 uurtjes bracht ons Lan Airlines terug naar Sao Paulo. We konden onmiddellijk in de bus stappen richting Paraty. Na een lange, maar ongelooflijk mooie, door regenwouden, letterlijk regen en woud en allerlei tropische vegetatie kwamen we omstreeks 22uur aan in Paraty.
Hier werden we op een persoonlijke, vriendelijke manier onthaald door een charmant Amerikaans-Braziliaans echtpaar. David, de eigenaar leek een regelrechte kopie van Brad Pitt, natuurlijk kon ik het niet laten om hem even te charmeren, zijn vrouw al even mooi als Angelina. Paul was meteen onder de indruk van haar voorkomen. Mannen toch…………
Daar stond ik met mijn brave vergelijking.
De volgende dagen leerden we hen nog beter kennen en erg te appreciëren. Ze deden heel veel voor straathonden, in de pousada waren er 2 in hun huis 6, ook poesen lagen hun erg aan het hart, 3 in de pousada 3 privé. Wie doet het hen na?

De pousada was … Zo…mooi en zuiver, een klein juweeltje.

Brazilië: Het grootste land in Zuid-Amerika, beslaat bijna de helft van het continent, buiten Chili en Ecuador grenst het aan alle landen in Zuid-Amerika.
Ongeveer 200 miljoen inwoners.
Voertaal is jammer genoeg Portugees, lezen lukt alleszins een beetje, praten is een ander paar mouwen. Maar we komen er wel uit.
Bijna hadden we ons in het Nederlands kunnen behelpen, want nadat de Portugezen het in de jaren 1500 het per toeval ontdekten dropen ze het weer vrij snel af, omdat kannibalisme hier alledaagse kost was. Daarna kwamen de Hollanders, maar werden alsnog verjaagd door de teruggekeerde Portugezen.
Spijtig of niet……………..God zal het weten, want de Jezuïeten deden hier toch wel wat goed werk.
Soit!!!!

Paraty!!! Ongeveer in het midden tussen Sao Paulo en Rio de Janeiro gelegen aan de Costa Verde.

In de 17e eeuw was Paraty een welvarende doorvoerhaven van goud, edelstenen, suiker, slaven etc. Eens de weg van Ouro Preto naar Rio de Janeiro in de 18de eeuw af was, raakte het in vergetelheid. Nu is het centrum een historisch monument met koloniale kerken, pleinen, kunstgaleries bars en restaurantjes, De straten hebben nog steeds de klassieke vormgeving en veel gebouwen en huizen dateren uit de 18e en 19e eeuw. In de historische binnenstad rijden geen auto's, zou in ieder geval niet makkelijk zijn want de straten bestaan uit moeilijk begaanbare keien, in verschillende diktes. Arme enkels hoor! Uitkijken waar je loopt!
Het is een heerlijk stadje om wat rond te slenteren, ieder hoekje, straatje is weer de zoveelste foto waard.
Dit cultuurmonument staat sinds 2004 onder bescherming van de UNESCO.
We maakten hier een boottocht langs paradijselijke eilandjes, allemaal zo uit de film gegrepen van “Pirates of the Caraibben” zelfs Jack Sparrow liep hier op de kade rond.
Enkel het weer zat op het einde wat tegen, jungle en regenwoud! Wat hoort daar bij???

Weer tijd om iets anders!
Aangekomen op het busstation ontmoeten we voor de 1ste x Vlamingen, 2 leuke kerels uit Sint-Truiden.
Samen namen we de bus naar Agra dos Reis, hier stapten we over in een boot en kwamen na 2 uur varen aan op onze volgende bestemming, Ilha Grande! Een ecologisch eiland, met leuke verlaten strandjes, en voor de rest jungle en nog eens jungle. Auto”s rijden hier niet. Er is ook maar 1 verhard straatje, de rest zijn smalle zandweggetjes. Alles wordt vervoerd met karren, van koffers voor de luie toeristen tot winkelvoorraden, zelfs bouwmaterialen etc., de kruiers doen het allemaal op de zo bekende teenslippers.
Ilha Grande is bekend om de gevangenissen die hier stonden. Ook zieken werden naar dit eiland verbannen om ze in quarantaine te houden. Pas in 1994 werd de laatste gevangenis gesloten en sindsdien is het open voor toeristen. We logeerden in een mooi en zuiver hostal, maar van gastvrijheid hadden ze precies nog nooit gehoord
Goedemorgen, goedendag, niets kon er van af. Jammer……..

We wandelden van de ene kant naar de andere kant van het eiland, waar we een duik namen in het warme zeewater.
Bij aankomst trakteerden we ons weer eens op een Caipirinha ,die bestaat uit limoen, passievrucht ( het lekkerst voor ons ) ananas, cocos en chachacha (een soort rum ) en ijs.
Daarna aten we nog een bekertje bevroren en gecrushte Acai bessen met nootjes en overgoten met chocoladesaus.
Acai is bij ons op het ogenblik een grote hype, moet lukken dat ik juist voor mijn vertrek een grote hoeveelheid, in capsules ervan heb besteld.
Acai is goed voor de algemene condities, als ondersteuning van een dieet, blaasontsteking, kortom als je de reclame van gelooft, kun je er bijna van vliegen. Hier hoort dat bij de dagelijkse keuken.

Eigenlijk hadden we wat meer verwacht van het eiland, in onze ogen wat overroepen.

De laatste dagen zijn stilaan aangebroken, morgenvroeg met de boot naar Rio.
Stilletjes hopen we dat ook hier alles goed verloopt, voorzichtig blikken we alvast terug op een ………………..vakantie!

Allemaal bedankt voor jullie mailtjes, reacties en …. tot in België!!!

• 08 November 2012 - 16:34

Myriam & Frank:

Hi travellers
    Wat een prachtige reis! Fantastisch om te lezen hoe jullie genieten! En Anita, jij kan het zo mooi beschrijven! Zo kunnen we toch een beetje mee reizen! Thanks!
    Myriam & Frank

• 08 November 2012 - 18:08

Hilde Knevels:

Zaaaaaalig! Geniet van jullie laatste dagen!
    Tot volgende week!

xxxxxxxx

Verslag uit: Brazilië, Ilha Grande

eindelijk

Eindelijk is het zover na heel wat wikken en wegen gaan we onze vorige reis proberen afmaken……

De herinneringen zijn er maar we geloven in het positieve, goodbye to the past, welcome to the future………

De route Neerpelt - Antwerpen hoeft geen uitleg.
Van hieruit ging het met de Thalys in een uurtje naar Schiphol, daar stond de hotelshuttle netjes te wachten en om 21uur arriveerde we in hotel De Valk. Een megagroot hotel wat ons dan ook meteen in vakantie stemming bracht.
Jammer dat het zwembad om 22uur zijn deuren sloot. Dan maar een Hollands pilsje drinken in de bar.

Na een vrij goede nachtrust vertrokken we terug met de shuttle naar Schiphol ,hier ging alles vrij vlotjes.
We ontdekten dat koffers inchecken tegenwoordig een fluitje van een cent is.
Er komen geen mooie KLM dames meer aan te pas.

Dan de pascontrole en op naar Sao Paulo ( Brazilië) eenmaal in het vliegtuig viel er wat stress van ons af.

Hoewel na een uurtje kwam er wind opzetten en was er nog al wat turbulentie maar ook dat ging na een tijdje over.
We landen veilig en wel in Sao Paulo.
Toen we naar buiten wandelde, kwam de hotelshuttle aangereden. Wat een geluk!11

Na een ritje van 20minten kwamen we aan in het hotel,
Snel onder de douche ,doodmoe kropen we in bed en sliepen de clock rond.

Sao Paulo zelf stelt niets voor, een immense grote, afgrijzelijke stad, met veel daklozen.
Het vinden van een leuk café is ons zelfs niet gelukt.
Het is nationale feestdag, dag van de kinderen, hier!!! Nergens zoveel straatkinderen als hier.
Wat ons meteen opviel, waren de ronde en soms mooie achterwerken van de dames.
Amaai! Ze paraderen erop los in hun leggings of hotpants.

Morgen de vlucht naar Buenos Aires.