Rust en Vrede - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu Rust en Vrede - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu

Rust en Vrede

Blijf op de hoogte en volg paul-Anita

23 November 2014 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Dag Allemaal, hopelijk hebben jullie in mijn vorig verslag niet zitten zoeken achter de taalfouten.
Want het schrijven gebeurt meestal tijdens de avond en moet vrij snel.
Maar ik zal even de Afrikaanse verbeteren, het is niet Oude Pastorie, maar Ouwde Pastorie. Iets logischer, niet?

De volgende dagen verkenden we de grootste wijnstreek van Zuid-Afrika.
Heel de streek van Paarl, Franschhoek en Stellenbosch is een grote wijngaard.

Franschhoek is een mondain, gezellig stadje met prachtige huizen, Je waant je in het Zoute, vele miljonairs vestigden zich de laatste jaren hier.
Je ziet de mooiste auto’s,
Er zijn meer dan 50 restaurants in de omgeving, zelfs enkele met de hoogste notering op de wereld ranglijst.
Wordt niet voor niets de lekkerste stad van het land genoemd.
En te denken dat de townships vlakbij zijn.
Rondom bevinden zich de grote "Wine Estates" in een prachtige omgeving tussen de bergen.

Het waren de Fransen die zich hier als eerste vestigden en ook zij waren het die de wijnstokken planten.

We bezochten vele grote wijnhuizen, allemaal 1 voor 1 juweeltjes
Overal kon je tasting’s doen, waarvan vele gratis.
Namen als, La Grand Provence, Dieu Donné, La Motte. Doet je ook direct denken aan de franse herkomst.

De dag nadien reden we naar Stellenbosch, een levendige universiteit stad. Waar altijd wel wat te doen is.
Hier bezochten we weer verschillende wijngaarden, allemaal juweeltjes met namen als Rust en Vrede, Vergelegen, Hartenberg.
We bezochten hier zelfs een 6* hotel, amaai….wat hebben we onze ogen uitgekeken. Jammer voor de gasten dat je hier gewoon mag binnenlopen.

We bezochten in Franschoek ook het Motor Museum. We wisten niet wat te verwachten. We vernamen dat het een privé collectie was van een zekere Anton Rupert, die rijk was geworden in sigaretten en diamant wereld.
Zoals overal hier wordt je gescreend, paspoort noteren, nummerplaat pas dan mag je verder.
De hallen lagen op een prachtig landgoed.

Van zijn verzameling van 220 voertuigen worden er 80 tentoongesteld, Van de in 1898 Beston tot de Ferrari Enzo 2003.

‘S avonds gingen we eten in een poep chic restaurant met wijn proeverij.
Een ervaring voor het leven, eten van de beste plank, met meer dan 7 verschillende wijnen en Champagnes ( de laatste noemt zich hier Cap Clasique)
Dit zou thuis een fortuin kosten, hier is dat allemaal mogelijk.

Dit was de best food ever, maar…..
Eenmaal in mijn kamer moest ik al het genot bekopen……ma goed dat het toilet dichtbij was.

De dag nadien bezochten we terug verschillende Wine Estates, maar qua proeven hielden we het sober.

Morgen beginnen we aan het rondje Kaapstad, het laatste deel van onze reis.

Ondertussen blikken we al terug op een prachtige vakantie, Zuid -Afika zal al voor altijd in ons hart zijn,

Lieve groetjes,

Paul en Anita

• 23 November 2014 - 10:00

Marleen:

Hallo Paul en Anita

Wat een verschillen allemaal, zo tussen de wilde dieren en dan tussen de rijke der aarde .
    Jammer van dat lekkere eten, maar was misschien iets te veel van dat lekkere vocht :-)
    Geniet nog van de laatste momenten.

Ma kijkt er naar uit dat je terug komt, ze mist je enorm :-)

Groetjes en tot woensdag

Xxx

• 23 November 2014 - 13:13

Linda:

Beste Paul en Anita

Trek je dat van de taalfoutjes maar niet aan. We zijn blij dat we een beetje kunnen mee genieten van Zuid-Afrika.
    Geniet nog enkele dagen en kom veilig terug!

Groetjes
    Linda X

• 23 November 2014 - 18:05

Chris:

Heilaba!
    Echt een reis van uitersten!
    Leuk om die verslagen te lezen, het "genot" druipt er zo vanaf.
    Echt benieuwd om binnenkort jullie foto's te zien.
    Daaag.
    Chris

• 23 November 2014 - 20:07

Petra Claessen :

dag Paul en Anita,

wat geweldig dat alles zo goed bevalt ,en fijn voor jullie ,

en weet je wie hier lekker op mijn schoot zit ,
    ja dat brave schatje ,donna

wens jullie nog enkele mooie dagen, geniet er van
    en kom veilig weer thuis,

groetjes

• 24 November 2014 - 18:50

Mia:

Dag Anita en Paul,
    Zo te lezen hebben jullie al veel prachtige dingen gezien, goed gegeten en veeeeeel gedronken. Geniet van je laatste dagen en een behouden reis terug.
    Groetjes Mia en Joël

Verslag uit: Zuid-Afrika, Stellenbosch

Afrika, Hoe ben je, hoe ruik je, hoe voel je?

Liefste vrienden, vorig jaar rond deze tijd waren we aan het discussiëren waar we volgende winter naar toe wilden….en…..nu…..is het zover.
Nog een dagje en we zijn ribbedebie…..
Richting Mama Afrika….Zuid Afrika…..

Ik twijfelde om een blog bij te houden, maar op deze late avond ben ik er toch maar aan begonnen.
Leuk voor jullie en leuk voor ons om straks af te printen en te bewaren.

Afrika, maar waar in Afrika…?
We willen meer dan alleen maar leeuwen, olifanten, giraffen, neushoorns etc. zien.
Zuid-Afrika is zo diversie, heeft zoveel te bieden.
Het is een land met een roerige en veelbesproken geschiedenis. Staat de laatste jaren ook veel in de kijker. Denk aan de voetbal, de dood van Nelson Manuela, Pistorius. Heeft daarbij goede accommodaties, lekker eten, leuke taal.
Kortom onze keuze was snel gemaakt.

Morgen nog een drukke dag, huis op orde brengen, wat in en uitpakken. Want zoals gewoonlijk reorganiseren in je koffer is altijd wel de boodschap.

Zondagavond brengt Lode ons naar Brussel waar we overnachten om dan om 6 uur in de ochtend te vertrekken richting Johannesburg.

Voor Lode zullen het enkele stille weken zijn. Hij heeft het huis voor zich alleen, Eu, pardon… met Claire, zal hij zijn tijd wel omkrijgen.

Elisabeth heeft juist al laten weten dat ze goed is aangekomen.
Ze gaat vanavond Halloween vieren, het is daar ten slotte nog maar 17 uur en maandag begint ze aan haar opleiding.
Donnake is in goede handen bij Hilde. Hilde, alvast ene hele dikke merci.
Elisabeth maak je maar geen zorgen om Tina, Lode en de buurvrouw zullen er wel voor zorgen.

Tot 'n volgende keer, en ons hoop op 'n veilige reis.
Liewe groetjes,