Verrassend Ho Chi Minh! - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu Verrassend Ho Chi Minh! - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu

Verrassend Ho Chi Minh!

Blijf op de hoogte en volg paul-Anita

20 Februari 2016 | Vietnam, Hội An

Hallo allemaal, het is weer even geleden dat we iets lieten horen.
Maar we hebben het ook zo ...... druk, de dagen vliegen om.
We waren gebleven bij Ho Chi Minh. (Saigon)
Ho Chi Minh-Stad was de Amerikaanse legerbasis tijdens de Vietnamoorlog, toen zij nog Saigon heette
De stad is in 1976 vernoemd naar de vroegere leider van noord Vietnam, de heer Ho Chi Minh.
Aan het eind van de Vietnam oorlog veroverde hij deze stad en bracht hij het land weer bij elkaar. Daarom ook vaak genoemd als de vrije stad ook overal prijkt zijn foto met zijn vriendelijk gezicht.
25 jaar was hij president en nu 40 jaar na zijn dood wordt hij op handen gedragen en gezien als het symbool van de vrijheid.

Bij aankomst op de luchthaven viel het ons ook meteen op dat dit een moderne stad was. Torenhoge kantoorgebouwen, koloniale huizen in Franse stijl, moderne restaurants, vele nachtclubs en brede avenues.
Sjieke hotels met de sjiekste boetiek, Louis Vuiton, Prada, Gucci, Dior alles voor de rijken der aarde is hier aanwezig .
Maar ook ......9 miljoen mensen en 7 miljoen scooters, ook op iedere straathoek weer 10 tallen kookvuurtjes waar je in een mum van tijd een 7 gangen diner kan verorberen, doch laat ze maar lekker slurpen aan hun noedelsoep. Wij genieten wel op een kosjere manier van het lekkere eten hier.

Paul leidde me als een volleerde gids door deze verassende stad.
Hij vond de avenue in district 1 zelfs mooier als La Defense in Parijs.

We boekten hier een uitstap naar de Cu Chi tunnels.
Oorspronkelijke werden de tunnels gebouwd als verdediging tegen de Fransen door de Vietming.
Maar tijdens de lange oorlog met de Amerikanen verstopte de Vietcong zich in de jungle. Wanneer de Amerikanen begonnen met chemische middelen verstopten ze zich in deze benauwende tunnels. Om van hieruit aanvallen voor te bereiden en te plegen.
We kregen eerst een introductie video en dan begonnen we met het bezoeken van de tunnels.
De tunnels zijn 250 km lang, ze bestaan uit drie verdiepingen zelfs tot 9 meter diep.
Er waren ziekenzalen, eetzalen, vergaderzalen er werden wapens, kleding, schoenen gemaakt etc....
We gingen naar binnen door een smal gat verstopt onder bladeren en kwamen bukkend al snel in een eerste gang terecht. Blij dat we klein van gestalte zijn. Het is pikdonker en erg benauwd in de tunnels, de leefomstandigheden waren slecht, maar iedere keer deden ze de Amerikanen verbazen na het plegen van een aanval en om dan weer onmiddellijk te verdwijnen. We zagen verschillende soorten primitieve maar doordachte vallen. Clevere mannetjes die Vietnamezen om dit zo op de zetten onder de voeten van de vijand.

Van HCM boekten we de bus naar de Can Tho midden in de Mekong Delta.
De dag tevoren had ik een hotel geboekt en bij aankomst bleek het pas geopend. We werden bijna als koningen onthaald wat ons snel deed beslissen een nacht extra te boeken en even rust te houden want ondertussen had ik een ferme bronchitis opgedaan.
Can Tho heeft een schitterende boulevard met feeërieke verlichting. De prachtigste creatie waren hier te zien, gecreëerd met alle soorten en kleuren van kerstlampjes.
Als we 's avonds over de boulevard flaneren zien we allemaal mooie uitgedoste dames en kindjes in de mooiste kleding. Het lijkt of ze pas hun communie hebben gevierd.
Het leven is hier aangenaam.
Het weer is prachtig zelfs een beetje ( sorry voor jullie ) te warm.
Weer boekten we een tour naar de floating market.
We worden voor dag en dauw opgehaald en in een klein bootje met privé kapitein en gids door de drijvende markt gemanoeuvreerd. We vaarden langs grote, oude, roestige schepen met duizenden meloenen, ananassen, mango, aardappelen etc....aan boord.
Particulieren met kleine bootjes komen hier hun waren in doen. Dit is de plek waar ze hun handel verkopen, dit is de grootste drijvende markt van Cay Rang en van de hele Mekong delta. We varen nog 2 uurtjes verder en bezichtigen een kleinere drijvende markt. Hier proefden we wat fruit en bijna geradbraakt stapten we enkele uren later uit om een rijstfabriekje te bezoeken en te zien hoe ze noedels en rijstpapier maken.

De lieve dame in ons hotel boekte de bus tickets naar Chau Doc en om 5 uur in de ochtend zouden ze ons oppikken om de bus van 5.30 te nemen.
Maar hier ging het fout, om 5.20 nog niemand te zien. No probleem madame, just 5 minuten from here!
Ja wat!!! Bus vertrokken!
De avond voordien nam ik nog een foto van die lieve onschuldige dame en zei tegen Paul van: Wanneer ik me thuis eens down voel kijk ik eens naar haar foto en dat zal me direct opfleuren. Moest je, je ooit eens een voorstelling van een engel hebt gemaakt, nu ik heb er een gezien!
Jammer van de bus! Maar geen haatgevoelens hier.
Uiteindelijk kropen we in een minibus die om het kwartier stopten om volk op te pikken en raakte we stilaan maar totaal gestrest in Chau Doc.
Jonge jonge wat is reizen toch soms een zooi!
Aangekomen in Chau Doc leerden we op het busstation weer een leuk Nederlands stel kennen, ze zagen direct onze ontgoocheling en haalden ons er snel bovenop.
We hadden hier het mooiste hotel van het dorp geboekt en gelukkig verbleven zij hier ook. Meteen besloten we om weer een extra nacht bij te boeken en brachten samen 2 leuke dagen aan het zwembad door. Want dit was echt wel een goor, vies vuil stadje.
Waar op de menukaart rat, kikker, vleermuis stond. Brrr.......lang leve de vegetariër!
Mijn hoesten werd steeds erger en een dokter was welgekomen.
Ik informeerde bij het hotel of er ergens een goede dokter zat, want ook zij keken me met grote ogen aan als ik weer eens een concert van hoestbuien gaf.
Ziek voelde ik me niet echt enkel dat hoesten nam toch veel energie weg.
Nog geen 5 minuten later stond er een knap, klein, vriendelijk dokterke naast me, die op professionele manier me onderzocht.
Het verdict: Een flinke bronchitis!
Hij gaf me, lees goed: 12 pillen waarvan ik er om de 4 uur 4 van moest nemen. Dus vandaag pillendag.....

De Nederlanders gingen een week luieriken op een eilandje voor de kust van Vietnam en wij trekken morgen via de Mekong naar Cambodja.

Op naar ons volgend avontuur!!!

• 20 Februari 2016 - 13:11

Chris:

Amai zeg wat een belevenissen.
    Verzorg je maar goed Anita.
    Daaag.
    Chris

• 20 Februari 2016 - 16:46

Linda:

Amai Anita, wat een reis, wat een belevenissen!
    Geniet zeker ook van de temperatuur, hier regent het weer.
    XXX
    Linda

• 21 Februari 2016 - 13:11

Marie Jeanne:

Hallo allebei,
    Volgende reis ga ik met jullie mee,want het is nog al de moeite wat jullie allemaal doen!
    Anita,verzorg je maar goed en laat je maar goed in de watten leggen door Paul,maar dat zal wel geen probleem zijn.Zo te lezen heb je deze keer veel uit handen moeten geven en ontpopt Paul zich als de perfecte gids,ook eens leuk.
    Geniet nog ten volle van jullie reis en het mooie weer, want hier is het maar triestig,vorige week hebben we mooie dagen gehad met veel zon,maar nu is het weer regen en wind.
    Ik stuur jullie verhalen telkens meteen door naar anita in Zwitserland zodat ze mee kan genieten .
    Groetjes xxx

• 21 Februari 2016 - 19:45

Marleen:

hoi Paul en Anita,
    wat een avonturen weer , mooie verslagen . Je kan zo een mooie reisgids schrijven ;)
    Als ik dit allemaal lees dan besef ik toch dat wij hier wel heel rijk leven .
    verzorg je goed en tot vrijdag xxxx

Verslag uit: Vietnam, Hội An

De parel van Indochina

Brussel-Hanoi

Opnieuw zijn we op pad en reden genoeg om aan een nieuw reisverhaal te beginnen.
De keuze lag deze keer bij Paul. Hij wou graag naar Azie maar waar?
Aangezien we natuur en cultuur belangrijk vinden en niet in het regenseizoen willen belanden kiezen we voor Vietnam.
De Vietnam oorlog is immers nog niet zolang geleden.
De beelden op tv gedurende mijn jeugd kan ik me nog herinneren.
We besluiten om ons reis te starten in Hanoi ( Noord Vietnam ) dit omwille het weer. Hier is het rond deze periode koud en regenachtig.
Van hier reizen we stapsgewijs naar Ho Chi Minh het vroegere Saigon.
Vanaf daar willen we via de Mekong naar Cambodja met als hoogtepunt van onze de reis, de tempel Angkor Watt.
Als je eenmaal de Machu Pichu hebt gezien dan ben je nieuwsgierig naar meer van die mysterieuze plaatsen vandaar..........
Als eindpunt Bangkok om de terugvlucht.

Zoals altijd brengt mijn broertje ons weer veilig en wel naar Zaventem.
We vliegen met Qatar airlines naar Doha om vanaf hier verder te vliegen naar Bangkok en met een heeeele lange tussenstop (6uur) aan te komen in Hanoi.

Het begint al goed voor ons zitten er een jong Vlaams-Vietnamees koppel met 2 super lieve kinderen die in Hanoi hun toekomst gaan uitbouwen.
Na een korte kennismaking stellen ze voor om ons rond te leiden in Hanoi.
Klinkt goed!
Ze hadden ongelooflijk veel bagage bij en omdat het te duur was om deze allemaal als ruim bagage in te checken besloten ze om deze mee in het vliegtuig te nemen. Na wat heen en weer gebabbel vroegen ze of wij ze wilden helpen met het dragen van bagage.
Als brave burgers stemden we hierin toe.
Dus Paul en ik kwamen als muilezels uit het vliegtuig, terwijl we zelf bang waren om een truitje meer mee te nemen.
Alles verliep goed tot ze bij de laatste stop in Bangkok ; waar ze ons vroegen om te tekenen dat wij eigenaar waren van de bagage.
We lieten verstaan dat we hier niet mee instemden en jammer genoeg begrepen ze onze houding niet. Resultaat de vriendschap was onmiddellijk over, erg jammer.
Hebben we trouwens al niet genoeg films over dit onderWerp gezien?

Doodmoe kwamen we na 30 uur in Hanoi aan.
Snel visum regelen, taxi zoeken en naar hotel.
Het was koud en regenachtig niet de ideale omstandigheden maar hier wisten we van.

Ons hotel lag midden in de oude Chinese wijk en was mooi en zuiver.
Een meevaller!

Hanoi beschrijven is moeilijk, heel moeilijk, dat moet je letterlijk beleven.
Het is hier een ongelooflijke georganiseerde chaos. Honderden, duizenden motors, scooters, fietsers, riksja's , taxi's scheren hier over de weg.
Dan heb je ook nog de vrouwen met een stok over hun schouder met voor en achter manden waarin hun koopwaar ligt en die huppelend verder lopen.
Oversteken is hier ook geen lachertje....kijken, doorlopen en zeker niet twijfelen anders ben je eraan voor de moeite.

Het leven speelt zich hier volledig op straat af.
De trottoirs zijn letterlijk bezaaid met kookstellen, kleine camping vuurtjes en mini plastiek krukjes, de 1 maakt soep, de ander noedels, rijst gerechten, loempia's, wokt groenten, koffie met yoghurt, thee werkelijk van alles.
Streetfood van Hanoi is hot, zelfs bij toeristen, toch wij passen hiervoor.
Je ziet hier de kappers op straat, zelfs vrouwen laten op straat hun haren verven.
Het leven speelt zich hier volledig op straat af.

We bezochten de vele bezienswaardigheden.
De uitsteker was de tempel van de literatuur, een bouwwerk uit het jaar 1070 wat dienst deed als opleidingscentrum voor de mandarijnen.
We bezochten het Ho Chi Minh-museum, het mausoleum waar Ho Chi Minh gebalsemd is, een groot statisch complex omgeven door een even groot plein. Het doet denken aan de tijd van het communisme.
Verder....Het presidentieel paleis, Hoan Kiem meer, de 36 straatjes met elk hun eigen handel, het ene met zijde, het andere met knopen en ritsen, het andere met ijzerwaren, goud, straatje met altaartjes, lampionnen, straatjes met enkel papierwaren, oude elektronica etc...

Paul had deze keer alles voorbereid, heerlijk verstand op nul en volgen.

Kort gezegd:
Hanoi is niet the place to be, maar het laat alleszins een diepe indruk achter.
Als je hier reden zou hebben om te huilen is het van emotie over de vriendelijkheid van de mensen.
Het gezegde : Je krijgt wat je geeft, ervaren we hier werkelijk, je hebt hier geen enkel punt om je op te winden tussen al deze lieve mensen.

Vanuit Hanoi maken we een daguitstap naar Halong Bay. Deze mooie baai is gelegen in de golf van Tonkin en is omringt door een Karstgebergte. Staat ook op Unesco werelderfgoed. We maakten hier een boottocht. Je ziet hier nog veel van die oude Chinese schepen met mooie rode zeilen. De rotsen steken op vele plaatsen torenhoog boven het water uit.
We bezochten ook een grot zeker 3x de Sacre Coeur.
Jammer genoeg was het deprimerend weer, alles leek mysterieus hoewel bij een zonnige dag had het er veel mooier uitgezien.

Op dit ogenblik zitten we in de nachttrein naar Sapa, helemaal in het noorden vlak bij de Chinese grens.
Hier gaan we een trekking doen.
Meer nieuws volgt.
Ene dikke knuffel van Paul en mij.