Op de golven van de Indische Oceaan - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu Op de golven van de Indische Oceaan - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu

Op de golven van de Indische Oceaan

Blijf op de hoogte en volg paul-Anita

15 November 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Hallo, hier zijn we weer, ondertussen zijn we al een heel eind verder.

Na het verlaten van Swaziland, kwamen we bij de grens terug enkele gespotte Nederlanders tegen, we reden bijna in konvooi naar Hluhluwe, spreek het maar eens uit…..( Sju-sloewe).

Na een rit van 4 uurtje kwamen we aan in een ongelooflijk mooie lodge, We werden bijna onthaald als Filip en Mathilde, een welkomst drankje en dan naar onze lodge,
We hadden de keuze tussen een tree, een luxe boomhut of een safari lodge. We kozen voor de safari lodge.
Wat een locatie!
Helemaal alleen in de bush, met een uitkijk van…..ik kan het niet beschrijven.
Het bed, de badkamer, alles was bedekt met takjes en bloemetjes.
We zij toch niet op huwelijksreis….
We genieten, nemen een bloemetjes bad en op naar het diner.
Deze keer geen olielampen maar kaarslicht.

Hier beleven we het ultieme "Out of Afrika"gevoel.
Het was moeilijk te slaap te vatten, teveel emoties.

De dag nadien bezochten we het Hluhluwe-Imfolozi park.
Het park is een heel stuk kleiner dan het Kruger park,
De weg is op sommige plekken in erbarmelijke conditie, er zijn diepe potholes, die we slalommend proberen te vermijden.
De natuur, anders dan de Kruger, is mooi…..het is een berglandschap met hoge begroeing.
Dieren zijn hier wat moeilijker te spotten.
Alhoewel,,,,,,, opeens zien we een troep van 50 olifanten, groot en klein,de weg oversteken.
We zien nog veel andere wld. Op een gegeven moment staan er, zoals altijd als er wild gespot is, enkele auto’s op de weg, Wat blijkt …een luipaard heeft zijn prooi in de boom gehangen en is er weer uitgesprongen. Aangezien wij dit dier nog niet hadden gespot, besloten we hier te wachten.. Het luipaard blijft trouwens altijd in de omgeving van zijn prooi, maar na meer dan een uur gewacht, druipen we af…..jammer…..no leopard.

De volgende dag rijden we naar St Lucia , een veilig dorpje niet groter dan Neerpelt centrum, gelegen tussen het Isimagaliso wetland park en de Indische oceaan.
We logeerden, het wordt afgezaagd, weer in een schitterende accommodatie, hoewel een stuk kleiner opgevat,.
De eigenares was een leuke Nederlandse vrouw, die ons een hoop info gaf over de omgeving en bezienswaardigheden..

In het Meer zitten meer dan 1200 nijlpaarden, vertelde ze.
Die ‘s avonds uit het water komen om zich te voederen met het groen gewas…..meermaals verschijnen zij dan in het dorp om te grazen langs de straat…. zoals sommige onder jullie wel weten is het nijlpaard het gevaarlijkste dier in Afrika.
Dus….na zonsondergang altijd op het midden van de weg lopen en nooit op een nijlpaard afgaan. Ze dulden niemand in hun territorim.
Uit veiligheid namen we dan maar de auto om te dineren, we bestelden een visschotel, kost hier peanuts, eenmaal gegeten, terug naar ons hotel, maar…..waar bleven die nijlpaarden? Onze fantasie was uitvergroot, we dachten echt dat alle straten vol lagen.

Nederlanders en apen verhaaltjes…….
Over apen gesproken, nu begrijen we waar de uitdrukking “brutale aap” vandaan komt.
We moesten de ramen en deur dicht laten , want even onoplettend en de aapjes komen naar binnen en alles wat eetbaar is, eigenen ze zich heel snel toe.

De volgende dag boekten we om 16u00 een ’ hippo en croc tour “ en inderdaad hippos in overvloed, de rivier lag er vol van. Enkele prachtige vogels konden we eveneens bewonderen tijdens de boottocht op hetmeer

Die morgen , om 6 uur, reden we naar Cape Vidal…. kilometers mooi, ongerept ,bijna verlaten strand. Zou het strand er bij de schepping in Belgie zo ook uitgezien hebben?
Op de weg ernaar toe grepen we toch even naar de keel, een neushoorn kwam recht op de auto af…. Wat nu….. aan de kant….nee…toch maar in de achteruit…pfff na ongeveer 1km , strompelde het beest het groen in en konden we onze rit verder zetten.

Op het ogenblik zitten we in een James Bond achtige villa met uitzicht op de Oceaan in een rijkeluis dorpje voor Durban.

Morgenvroeg nemen we de vlucht naar Kaapstad om daar het tweede deel van onze reis te beginnen.

Wist je dat we 2200 km op de teller hebben
Dat we hier rond 21.30 in bed liggen.
Dat de wijn overheerlijk is.
Dat ik me dood erger aan de internet verbinding.
Dat ik de "ghostwriter" ben.
En…dat we hopen dat alles goed blijft gaan.

Dikke knuffel en tot de volgende keer,

• 16 November 2014 - 09:47

Marleen:

Hallo ghostwriter,

Prachtig reisverhaal weer, je zou zo een reisboek kunnen schrijven. :-)

Wat zal dat mooi zijn die natuur en die dieren.

Misschien dat het internet deze week beter gaat zodat we kunnen skypen .

Voorzichtig, en een dikke knuffel xxx

• 16 November 2014 - 10:24

Petra Claessen :

Dag Paul&anita

jullie hebben wel weer een super reis,met mooie locaties
    en wat een leuk reisverhaal maak jij ervan
    ik zie het zo voor mij ,lijkt wel een film

geniet ervan en wel voorzichtig zijn

groetjes uit neerpelt

• 16 November 2014 - 17:39

Linda:

Hallo globetrotters

Dat jullie een prachtreis meemaken, dat druipt er van af.
    Anita, al je voorbereidingen lonen zeker de moeite.
    Voor ons lijkt het een film. Tof!

Groetjes en XXX
    Linda

• 19 November 2014 - 09:27

Mia En Joël:

Hallo Paul en Anita,
    fijn iets van jullie te horen. Amai zeg wat een belevenissen , niet ? Ik heb ondertussen al je verslagen gelezen :-)
    Gisteren iets gaan drinken met Hilde en Marleen en toen pas vernomen hoe ik met jullie in contact kon komen. :-)
    Geniet ondertussen maar al van het tweede deel van je reis.
    ps : hier alles ok.

Groetjes
    Mia en Joël XXX

Verslag uit: Zuid-Afrika, Durban

Afrika, Hoe ben je, hoe ruik je, hoe voel je?

Liefste vrienden, vorig jaar rond deze tijd waren we aan het discussiëren waar we volgende winter naar toe wilden….en…..nu…..is het zover.
Nog een dagje en we zijn ribbedebie…..
Richting Mama Afrika….Zuid Afrika…..

Ik twijfelde om een blog bij te houden, maar op deze late avond ben ik er toch maar aan begonnen.
Leuk voor jullie en leuk voor ons om straks af te printen en te bewaren.

Afrika, maar waar in Afrika…?
We willen meer dan alleen maar leeuwen, olifanten, giraffen, neushoorns etc. zien.
Zuid-Afrika is zo diversie, heeft zoveel te bieden.
Het is een land met een roerige en veelbesproken geschiedenis. Staat de laatste jaren ook veel in de kijker. Denk aan de voetbal, de dood van Nelson Manuela, Pistorius. Heeft daarbij goede accommodaties, lekker eten, leuke taal.
Kortom onze keuze was snel gemaakt.

Morgen nog een drukke dag, huis op orde brengen, wat in en uitpakken. Want zoals gewoonlijk reorganiseren in je koffer is altijd wel de boodschap.

Zondagavond brengt Lode ons naar Brussel waar we overnachten om dan om 6 uur in de ochtend te vertrekken richting Johannesburg.

Voor Lode zullen het enkele stille weken zijn. Hij heeft het huis voor zich alleen, Eu, pardon… met Claire, zal hij zijn tijd wel omkrijgen.

Elisabeth heeft juist al laten weten dat ze goed is aangekomen.
Ze gaat vanavond Halloween vieren, het is daar ten slotte nog maar 17 uur en maandag begint ze aan haar opleiding.
Donnake is in goede handen bij Hilde. Hilde, alvast ene hele dikke merci.
Elisabeth maak je maar geen zorgen om Tina, Lode en de buurvrouw zullen er wel voor zorgen.

Tot 'n volgende keer, en ons hoop op 'n veilige reis.
Liewe groetjes,