Wild op de kaart! - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu Wild op de kaart! - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu

Wild op de kaart!

Blijf op de hoogte en volg paul-Anita

11 November 2014 | Swaziland, Mbabane

Bedankt voor jullie reactie!
@ Hilde, super dat Donnake het goed maakt. Ik kan het me helemaal voorstellen, dominant en toch je hartje stelen.
Ze zal het ook helemaal naar haar zin hebben bij jullie,. Bedankt!

Marleen je hebt inderdaad gelijk, te impulsief, lees maar eens verder.

Linda, wees maar gerust we blijven voorzichtig. Het stikt hier trouwens van de Hollanders, dus we zijn niet alleen.

Mariette, jullie zullen inderdaad het bush gevoel wat opnieuw beleven.,
en de stilte soms missen.

Na nog een heerlijk etentje bij de olielampverlichting vertrokken we ‘s morgens vroeg richting Kruger.
Eerst nog wat inkopen doen want de volgende dagen wordt het selfcatering.
De weg naar de Kruger is niets bijzonder, een vrij monotoon landschap, zonder enige kleur, vrij rustig op de weg ……er zijn mooiere plaatsen.

Je kan het niet vatten hoe groot het hier is, natuur niks anders dan natuur,
Af en toe lopen er mensen langs de weg, alhoewel geen dorp te bespeuren.
Het Kruger park is 2x zo groot als Belgie, in het park liggen een 9 tal overnachting kampen die omheind zijn en ‘,s avonds volledig afgesloten.
Er zijn verschillende gates om in het park te geraken.

De hoofdweg van noord naar zuid is 425 km met vele vertakkingen naar grintwegen die goed te bereiden zijn. Maximum snelheid 50 km per uur. Uitstappen is ten strengste verboden enkel op de toegelaten plaatsen.
Wat de volgende dagen met mijn impulsiviteit soms moeilijk te bedwingen is.

We rijden binnen via Orpen gate, en voelen ons een beetje als kleine kinderen die naar de Beekse bergen gaan.

Wat voor dieren zullen we allemaal gaan spotten? Spannend!
Na nog geen tien minuten rijden, moeten we stoppen: Olifanten op de weg!
Goed, we zijn wakker, de game is on! We hebben een duidelijke taakverdeling binnen onze 4 deuren:
Paul rijdt en houdt de voor- en rechterzijde in de gaten en ik, met de plattegrond, het fototoestel en de verrekijker op schoot, de linkerzijde .
Niet zo heel veel later, zien we buffels, 2 witte neushoorn , gnoes, een groep impala’s, zebra,s, giraffen, wrattenzwijnen, Amaai dit gaat snel!
Ik beslis om een lijstje bij te houden van de gespotte dieren, en het is een flinke lijst geworden,

We merken snel dat het spotten van dieren een verslavend effect heeft!
De eerste avond slapen we in Satara rest camp, hier moeten we voor 17 uur aankomen ,want de gate sluit om 17.30 uur.
We slapen in een mooie rondavel, volldeig uitgerust met buiten keuken.
Wel alles goed opbergen want het wemelt hier van de blauw aapjes,
Wel komen we tot de ontdekking dat er toch een restaurant is, maar we gaaqn zelf koken,.Eten in Afrika weggooien is niet to the point!

Vroeg naar bed, want om 4 uur opstaan voor een game drive.
We komen als eerste aan bij de receptie, pikdonker en koud.
Hier stappen we met 6 andere in een open voertuig, voor een 3 uur durende safari. Eenmaal plaats genomen licht de ranger toe dat het geen tv documentaire is alles is toeval.
Juist door dit gelukselement is het zo verslavend.
Vanuit de wagen worden de 2 voorste en 2 achterste personen aangeduid om twee grote lampen te bedienen en in het duister te schijnen.
Let,s go!
Het eerste is een Afrikaanse wildkat, eventjes later zien we een hyena, het zijn solitaire en vreselijke lelijke dieren, altijd alleen op jacht ( happy single) ze doden bijna alles. We zien een valboskat.
Dan zien we een hele tijd niets, maar dan komt de zon op en het spektakel begint…..
Een jakhals die een impala aan het verorberen is, koedoes, nijlpaarden, zebra,s, steenbokantiloopje is ook altijd alleen, klipspringers, gnoes, waterbokken.
De show is nog niet gedaan, 2 leeuwen met 3 welpen steken gewoon de weg over, vele olifanten, nijlpaarden, heel veel buffels en als kers op de taart een jachtluipaard die met zijn dikke buik in het zonnetj langs de kant van de weg in het hoog gras ligt te genieten van zijn heerlijk ontbijt, arme impala, het snoepgoed van de bush.

Terug naar ons rondavel, ontbijten, inpakken en op naar het volgende kamp.
Een rit van 150 km, terug leeuwen etc…..
Lower Sabie rest kamp gelegen aan de Sabie rivier met nijlpaarden en krokodillen.
Hier boekten we een avond safari, om het kort te houden wederom veel gezien. Ongelooflijk!
De apotheose was een roedel wilde honden langs de kant van de weg, de adrenaline stijgt, niemand zegt iets, het schouwspel speelt zich op 2 meter van ons af……. 15 honden die een impala aan het verorberen waren.
Pfff…mijn zin in vlees is voorlopig over.

De volgende dag begint om 5 uur, we staan met de zon op want om 18 uur is het in een mum van tijd donker.

Met nog veel wild voor, achter, links en rechts rijden we het park uit, even hebben we schrik er komt een olifant recht op ons af, wat nu, ok zag Paul huiveren, en de olifant kijken en twijfelen, op nog geen meter van de auto besluit hij om opzij te gaan.pfff……

We vervolgen onze weg naar het Koningrijk Swaziland.
De meeste onder julie zullen wel weten dat polygamie in Swaziland is toegestaan. De vorige koning had 70 vrouwen en niemand weet hoeveel kinderen, dit Terwijl het land nog extreme armoede kent.

De huidige koning heeft nu al 15 vrouwen, en ieder jaar organiseert hij een feest waar duizenden jonge meisjes komen optreden daaruit kiest hij zich weer een nieuwe echtgenote.
Is het leven niet aan de rijken?

De grensformaliteiten gaan snel, Alles is ok: Enjoy your stay!
Al snel merken we dat de natuur verandert, het wordt groener en de bergen worden hoger. Dit zorgt voor mooie uitzichten.
We zien veel koeien, geiten en ezels langs en op de weg. Veel vrouwen met een baby op de rug vaak op blote voeten. Het is Zondag er lopen ook veel mensen in traditionele klederdracht er is terug kleur in het leven.

We verheugen ons op een duik in het zwembad het is tenslotte 31 graden, en willen hier wat relaxen.
Maar….eenmaal ingecheckt in een mooi westers hotel met uitkijk op de Ezulwini vallei begint het donker te worden en luttele minuten later is er onweer, een waar vuur spektakel. Jammer! We hadden het anders gewild.
Dan maar een nabij gelegen kaarsen fabriekje bezoeken.
Ach het eten maakte veel goed, ook kwamen we al een eerder gezien koppel tegen, Leuk!

De volgende dag besluiten we onze benen te strekken want we bewegen ons hier zo weinig en maken we een wandeling van een 3 uurtjes in het Mlilwane wildlife sanctuaria. Een klein, mooi heuvelachtig groen park. Open vlaktes worden afgewisseld met dichte bossen.
Het is er warm, we zweette ons werkelijk te pletter en we verheugen ons op een….Duik. Maar…. er komt bewolking en the show gaat verder…..we kunnen niet vertrekken de wegen zijn overspoeld.
We besluiten om wat te drinken en wie komen we weer tegen een ander koppel Nederlanders, die bij ons in de Sunrise game drive zaten,dan maar koffieklets.

Morgen zullen we Swaziland weer verlaten, jammer, vriendelijke bevolking en veilig,
We rijden terug naar Zuid-Afrika! Zululand!
Onze volgende stop: Hluhluwe.

Tot de volgende keer, hou jullie goed dan doen wij dat ook.

• 11 November 2014 - 11:00

Chris:

Heilaba!
    Wat een avontuur!
    Ik word al doodnerveus als er nog maar een gekho op de kamer zit. Nooit zal ik dus die unieke ervaring beleven die jullie nu beleven.
    Geniet ervan maar verleg je grenzen niet te ver.
    Dikke knuffel van Marc en Chris

• 12 November 2014 - 15:35

Marleen:

Wow wat een mooi verslag weer, en wat een avonturen.
    Het lijkt me we heel indrukwekkend al die wilde dieren
    Hopelijk gezellig met al die nederlanders in de buurt :-)

Dikke knuffel van ons

• 12 November 2014 - 17:11

Hilde Knevels:

IK BEN JALOERS....ZO LEUK!

Geniet er van en voorzichtig!

X Hilde

• 13 November 2014 - 20:59

Jos En Chris:

hallo Paul en Anita,
    Wat een fantastische reis weeral zeg! Ik denk Anita dat na al deze mooie belevenissen, de Europese
    landen voor jou nog weinig te bieden hebben. Geniet maar verder van deze onvergetelijke tochten
    en wees voorzichtig!
    P.S. Ons Anniek heeft al veel foto's van Elisabeth haar verblijf in New York gezien via Facebook ,
    knappe dochter hebben jullie!
    Lieve groetjes van ons drietjes.

• 15 November 2014 - 14:47

Michiels Robert:

Hello, this is Robert Long talking. ik heb net jullie laatste avonturen van Polleke in Afrika gelezen en nadien vermoedde ik dat jullie al meer wilde dieren dan Zullu's tegen het lijf zijn gelopen(nouja??) In elk geval weet ik nu dat jullie nog steeds alive and kicking zijn . Dat is al een hele geruststelling tussen al die wilde wraat zuchtige beesten, die zullen wel een lekker wit kontje lusten... Neenee paul, niet dat van jou! Het is inderdaad verbazend voor mij dat het Krugerpark tweemaal Belgie is, zooo groot had ik het niet ingeschat. Als ik de reisverslagen lees heb ik het vermoeden en de zekerheid dat jullie de reis van jullie leven beleven. En ze is nog maar net begonnen...
    Wat me ook aangenaam verrast is de nieuwe schrijfstijl die jullie hanteren. Hebben jullie een "ghostwriter^bijdehand of is dit een coproductie met Polleke als hoofdredacteur. Ik vermoed dat Anita het grof werk inlevert en dat paul nadien de retouches aanbrengt.. Om het even hoe, het leest heel aangenaam en dus bravo voor beiden.
    En Neerpelt...... blijft Neerpelt, niks te zien dus, evenveel te beleven. Nog geen zon gezien vandaag, mistig en kil, een graad of 12.
    Linda mist haar trouwe wandelgenote en begripvol klankbord. Kom dus maar snel terug...
    Ikzelf heb net een E-mail verstuurd naar de 2 behandelende chirurgen voor knie en voet. iIk hoop snel een operatiedatum te ontvangen zodat ik me daarop kan focussen
    Jullie wens ik een opwindend , amusant, bevredigend en gezond vervolg van de safari. En kom gezond en veilig thuis!

Verslag uit: Swaziland, Mbabane

Afrika, Hoe ben je, hoe ruik je, hoe voel je?

Liefste vrienden, vorig jaar rond deze tijd waren we aan het discussiëren waar we volgende winter naar toe wilden….en…..nu…..is het zover.
Nog een dagje en we zijn ribbedebie…..
Richting Mama Afrika….Zuid Afrika…..

Ik twijfelde om een blog bij te houden, maar op deze late avond ben ik er toch maar aan begonnen.
Leuk voor jullie en leuk voor ons om straks af te printen en te bewaren.

Afrika, maar waar in Afrika…?
We willen meer dan alleen maar leeuwen, olifanten, giraffen, neushoorns etc. zien.
Zuid-Afrika is zo diversie, heeft zoveel te bieden.
Het is een land met een roerige en veelbesproken geschiedenis. Staat de laatste jaren ook veel in de kijker. Denk aan de voetbal, de dood van Nelson Manuela, Pistorius. Heeft daarbij goede accommodaties, lekker eten, leuke taal.
Kortom onze keuze was snel gemaakt.

Morgen nog een drukke dag, huis op orde brengen, wat in en uitpakken. Want zoals gewoonlijk reorganiseren in je koffer is altijd wel de boodschap.

Zondagavond brengt Lode ons naar Brussel waar we overnachten om dan om 6 uur in de ochtend te vertrekken richting Johannesburg.

Voor Lode zullen het enkele stille weken zijn. Hij heeft het huis voor zich alleen, Eu, pardon… met Claire, zal hij zijn tijd wel omkrijgen.

Elisabeth heeft juist al laten weten dat ze goed is aangekomen.
Ze gaat vanavond Halloween vieren, het is daar ten slotte nog maar 17 uur en maandag begint ze aan haar opleiding.
Donnake is in goede handen bij Hilde. Hilde, alvast ene hele dikke merci.
Elisabeth maak je maar geen zorgen om Tina, Lode en de buurvrouw zullen er wel voor zorgen.

Tot 'n volgende keer, en ons hoop op 'n veilige reis.
Liewe groetjes,