K.... Nice na - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu K.... Nice na - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu

K.... Nice na

Blijf op de hoogte en volg paul-Anita

20 November 2014 | Zuid-Afrika, Knysna

Hopelijk maak julle dit alles goed, en dankie vir die boodskaape.

Zo moet dat ongeveer in het Afrikaans klinken.

Je ziet de Nederlandse taal hier overal terug, achternamen als: Van Rieswijk, Visser, Van Reebok etc.. verkeersborden: Ligten aanzetten bij digte mist. Straatnamem: “Buitenkant street“, “Wandel street“, restaurants tot cafés, “Stassie cafee, Oude pastorie, Aan de oever, Dorphuis… Grappig!!!
De Afrikanen zijn erg vriendelijk, openlijk, sociaal en gastvrij.
Als ze langzaam praten zijn ze goed te verstaan. Het klinkt hier allemaal vrij bekend.

We vlogen met Kulula Airlines naar Kaapstad, hoewel Marie Thumas had beter geklonken, als erwten in een blikje zo voelde we ons.
Maar goed na 2 uurtjes landen we veilig in Kaapstad. Onmiddellijk kregen we telefoon van Elisabeth dat ze juist was ingecheckt om terug naar huis te vliegen.
Deed goed haar stem eens te horen.

Auto op pikken en via de Tuinroute naar Swellendam,
Een prachtige weg! Het landschap is hier zo verschillend.

1 Ding is zeker, we waren terug in de bewoonde wereld.
Geen dieren op de weg, dorpen,winkels, fietsers, luxe auto’s. Ook is het veel groener. Temperatuur, geen 33 graden maar rond de 22 en zonnig.

Na 2 uurtjes kwamen we aan bij “ Roosje van de Kaap“, een BB uitgebaat door een Nederlands stel. Hoewel “Roosje uit Zaandam” had beter geklonken.
Swellendam is de 2de oudste stad van Zuid-Afrika.
Veel huizen zijn in Kaap-Hollandse stijl, het voelt een beetje op bezoek bij onze noorderburen.

Samen met ons kwamen er nog 5 mensen van Geel, en even later nog 4 Antwerpenaren aan.

De Belgische delegatie is aangekomen!

De Nederlandse uitbater vonden we vrij negatief, hij had geen enkel goed woordje over voor de zwarte bevolking.
Wou zelfs niet meer werken met Afrikanen en had daarom meisjes uit Zimbabwe aan het werk.
Wat we hier wel meer tegenkomen, hoe dan ook ieder arm of rijk land heeft zijn gastarbeiders. Hier zijn dat mensen uit Zambia, Mosambique, Malawi. Hoe donker ze ook zijn maar je ziet het verschil.
Hij klaagde over de veiligheid, de overvallen etc… daar hadden we echt geen zin in. Maar toch op je hoede blijven.

De volgende morgen vertrokken we naar Knysna, “ nice na ”
Een druk stadje waar een echte vakantiesfeer hangt. Veel rijke Afrikanen hebben hier een buitenverblijf ; er is zelfs een jachthaven met een flink aantal luxe jachten.

Ik mis het “gewone” Afrika.

Het ligt aan een meer dat vol loopt met de vloed van de oceaan.
Knysna is ook “ the place ” van de oester teelt, Gehoord dat dit zelfs een van de beste plekken ter wereld is.
We logeerden hier weer in een pracht gelegen BB, (villa) hoog boven Knysna met zicht op de lagune,
De eigenares, Tess, had het helemaal voor Paul: Paul, did you sleep well? Paul have you eaten well?
Nou, de boys (Malawi) waren ook wel leuk!
Buiten een boottocht en het proeven van oesters hebben we hier niet veel gedaan, dan enkel wat relaxen aan het zwembad.

Maar….bij het bezoeken van het Waterfront, werden we toch blij verrast….. Plotseling hoorden we van ‘ hey, zie de gelie van Nèrpelt? Eh…..jau… Wat een verassing!!!
“José en Jo Gielen”vroegere uitbaters van de sporthal, kwamen we hier tegen.
De meeste onder jullie zullen wel weten dat zij al een tijdje in Zuid-Afrika wonen. Wat was dat een leuke ontmoeting!
Kort en krachtig, want nog zij, nog wij hadden weinig tijd.
Dat heet dan vakantie!

Na 2 nachtjes verlieten we Knysna en reden terug het binnenland in.
Tess, de manager had ons bij aankomst verwittigd dat we alles gesloten moesten houden omdat er veel baboons rondlopen,die gewoon in je kamer komen op zoek naar voedsel, ze zijn zo brutaal dat ze gewoon je ijskast kunnen openen.
Een vriendin had ooit geklop op de voordeur gehoord en wat bleek, een grote baboon stond voor haar deur.
Ze dringen soms zelfs binnen in het ziekenhuis.
Wat bleek, bij het vertrekken stonden er zeker 15 van die grote apen langs de weg, gewoon in een woonwijk.
Dus geen apenverhaal!
Oudtshoorn, bekend om zijn struisvogel boerderijen.
Hier reden we de bekende, ongeasfalteerde Swartberg pass voor de prachtige zichten. Onder een blauwe hemel vertoefden we vandaag vele uren in de auto……toch de moeite waard!

Op het ogenblik bevinden we ons in Montagu, Het begin van de wijnstreek.
Hebben we al geweten, en uitvoerig geproefd.
Het eten, de accommodaties, de wegen, alles valt hier super mee, Iedere keer staan we er verstomd van.

Die Afrikanen, ze kennen er wat van.
1 ding begrijpen we niet; Het doet hier ook vrij Aerikaans aan, en die zitten er echt niet tussen
Zuid-Afrika is grotendeels geworden tot wat het is door de Nederlanders, Engelse, Portugezen en Franssen.

Lieve groetjes van Paul en mij. xxx

• 20 November 2014 - 16:09

Mariette:

Hallo schoonzusje en broederlief,
    Prachtige verhalen hebben we gelezen Anita jij hebt je beroep gemist...reisverslaggeefster, het is nog niet te laat. Hier alles gewoontjes het begint wat kouder te worden.
    Tot volgende week?
    Kusjes

Verslag uit: Zuid-Afrika, Knysna

Afrika, Hoe ben je, hoe ruik je, hoe voel je?

Liefste vrienden, vorig jaar rond deze tijd waren we aan het discussiëren waar we volgende winter naar toe wilden….en…..nu…..is het zover.
Nog een dagje en we zijn ribbedebie…..
Richting Mama Afrika….Zuid Afrika…..

Ik twijfelde om een blog bij te houden, maar op deze late avond ben ik er toch maar aan begonnen.
Leuk voor jullie en leuk voor ons om straks af te printen en te bewaren.

Afrika, maar waar in Afrika…?
We willen meer dan alleen maar leeuwen, olifanten, giraffen, neushoorns etc. zien.
Zuid-Afrika is zo diversie, heeft zoveel te bieden.
Het is een land met een roerige en veelbesproken geschiedenis. Staat de laatste jaren ook veel in de kijker. Denk aan de voetbal, de dood van Nelson Manuela, Pistorius. Heeft daarbij goede accommodaties, lekker eten, leuke taal.
Kortom onze keuze was snel gemaakt.

Morgen nog een drukke dag, huis op orde brengen, wat in en uitpakken. Want zoals gewoonlijk reorganiseren in je koffer is altijd wel de boodschap.

Zondagavond brengt Lode ons naar Brussel waar we overnachten om dan om 6 uur in de ochtend te vertrekken richting Johannesburg.

Voor Lode zullen het enkele stille weken zijn. Hij heeft het huis voor zich alleen, Eu, pardon… met Claire, zal hij zijn tijd wel omkrijgen.

Elisabeth heeft juist al laten weten dat ze goed is aangekomen.
Ze gaat vanavond Halloween vieren, het is daar ten slotte nog maar 17 uur en maandag begint ze aan haar opleiding.
Donnake is in goede handen bij Hilde. Hilde, alvast ene hele dikke merci.
Elisabeth maak je maar geen zorgen om Tina, Lode en de buurvrouw zullen er wel voor zorgen.

Tot 'n volgende keer, en ons hoop op 'n veilige reis.
Liewe groetjes,