Good morning vietnam! - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu Good morning vietnam! - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu

Good morning vietnam!

Blijf op de hoogte en volg paul-Anita

06 Februari 2016 | Vietnam, Hội An

Hier zijn we weer!
De treincabines waren voor 4 personen. Maar we waren bevoordeeld, we hadden ze helemaal voor ons 2tjes. Een gezellige cabine voorzien van kraaknette witte lakens, schemerlampje, chips, koffie , tandenborstel en zelfs witte pantoffels waren voorzien.

Na een hobbelende treinreis tegen gemiddeld 50 per uur kwamen we s'morgens om 6 uur aan in Lao Cai.
Hier was het al een drukte van jewelste.
Iemand van het agentschap pikte ons op en duwde ons letterlijk in een restaurant voor het ontbijt. Na meer dan 2 uur wachten werden we in een overvolle minibus geduwd en scheurden we als wegpiraten door de bochten naar Bac Ha market.
Een rit van 3 uur waar geen einde aan kwam. Pfff...de schrik zat er in.

Bac Ha market is de grootste etnische minderheid markt in dit gebied. De bergvolkeren uit heinde en ver komen naar hier om hun goederen te verhandelen of te verkopen.
De meeste komen in hun eigen klederdracht.
Een kleurijk spektakel!!
Speciaal nu want iedereen is al bezig met het Tet feest ( Chinees Nieuwjaar) het belangrijkste feest in Vietnam.
Er wordt hier van alles verhandelt van kruiden tot pepers, electronica en kleding.
Koeien, geiten, varkens, eenden, kippen honden en katten. je kunt hier je haren terplaatse laten knippen etc...
De dode varkens liggen zelfs opengesneden op de scooters klaar om verkocht te worden. Kippen worden hier ter plaatse geslacht. Maar waar de levende dieren zich bevonden durfden we niet te gaan zien, het was te schrijnend hoorden we van enkele toeristen.
Na 2uurtjes begonnen we aan de reis naar Sapa. Wederom en rit van 3uur.
Sapa is een bergdorp tegen de Chinese grens op een hoogte van 1800 meter.
Aangezien we ons hier in de winter bevinden is het ook hier behoorlijk koud en regenachtig.
Er is veel mist op de weg het lijkt wel of na elke haarspeldbocht het zicht minder wordt.
Eenmaal aangekomen in Sapa reikte het zicht niet meer dan 5 meter.
Snel het hotel opzoeken, douchen en na even tripadvisor gecheckt te hebben blijkt het restaurant van het hotel een van de beste te zijn. Dat mag gezegd worden. Wel eet je hier overal met de jas aan. Nergens geen verwarming.
Brr....
De volgende morgen moesten we vroeg op want we hadden een trail geboekt.
En ook vandaag is Sapa jammer genoeg in de mist gehuld.
We starten de tocht samen met een Engelse dame en een behulpzame gids.
De wandeltocht brengt onze via modderige en glibberige paden naar de zwarte Hmong en de rode Dao stam.
Die leven hier al jaren in erbarmelijke omstandigheden.
Hun huizen zijn niet meer dan schamele hutjes van planken en gevlochten bamboe. Het is koud en in geen enkel huis is er een kachel, stoel, tafel, niks is er. Deze bevolking leeft van het telen van rijst en mais en fokken wat pluimvee en ossen.
Rond de middag worden we binnengebracht in een hut en uitgenodigd plaats te nemen op van die kleine plastiek krukjes rond een open vuurtje en wordt ons een kop koffie aangeboden. Daarna wordt er in een mum van tijd een maaltijd op tafel gezet, aangezien ik hier sterk twijfelde aan de hygiene hebben we er ons toch aan overgegeven.

De kinderen zijn hier allemaal zo vuil en het ergste is dat de meeste gewoon op slippers lopen zonder kousen of enige bescherming tegen de koude.
Paul en ik waren erg onder de indruk van dit alles.

Na nog een 7 tal kilometer door slijk en modder gewandeld te hebben komen we terug op de begane en verharde weg waar de buffels en varkens gewoon door het dorp lopen.
Door dit triestige weer leek het allemaal nog wat mistroostiger, maar alleszins een belevenis

De dag nadien maakte we weer een trekking maar dit maal zonder gids en over verharde paden, ook hier trokken we onze ogen open.
We waren zover afgedwaald dat we het niet meer zagen zitten om terug te wandelen. De receptionist had ons gezegd dat hier verschillend mensen een scooter hebben en we gerust kunnen vragen om ons terug te brengen.
In deze dorpen konden ze met scooters komen. de dag voordien was dit onmogelijk.
Dus kun je het voorstellen Paul en ik met zijn 2achter op de scooter.

De treinreis naar Hanoi ging vlotjes deze keer hadden we de cabine niet voor ons alleen, we deelden ze met een Australiër die zo gefascineerd was door China en op weg was naar daar om een nieuw leven te beginnen. Je hoort hier de gekste dingen.
In het hotel kwamen we trouwens een Indonesische vrouw tegen van 89 jaar die met haar dochter en kleinkind een rondreis maakte.
En.... Het toeval was dat ze een zuster had in Weert. We zijn ondertussen al uitgenodigd in Jakarta, maar toch beter eerst eens een bezoekje aan haar zuster in Weert brengen.

Om 5 uur in de morgen kwamen we terug aan in het station in Hanoi, snel naar het hotel en mochten we ons alvast douchen. Want om 8 uur kwamen ze ons halen voor de volgende trip. Een dagtocht naar Tam Coc een soort Halong Bay over land.
We bezochten eerst een tempel en na de lunch stapten we in een klein bamboe bootje welk door een dame met handen en zelfs voeten bestuurd werd. we roeiden door een onwaarschijnlijk mooi gebied, door natuurlijke grotten die uitgelepen waren door de rivier.

Ondertussen zitten we op de luchthaven te wachten voor de vlucht naar Hue, midden Vietnam.
En....stilaan komt nieuwjaar in zicht.

Lieve groetjes en tot later.....

• 08 Februari 2016 - 17:57

Mia En Joël:

Dag Nietje en Paul,
    Amai wat een belevenissen :-)
    Zo te lezen hebben jullie het zeer naar jullie zin. Het lijkt me wel een vermoeiende reis, de dagen zijn goed ingevuld. Nietje je maakt weer leuke verslagen om te lezen. Ik zou zeggen geniet nog van alles wat jullie tegenkomen en wees voorzichtig hè. Als jullie terug zijn spreken we snel eens af. Het amusement nog.
    Groetjes Mia en Joël.

• 08 Februari 2016 - 19:43

Geerts Marie Jeanne:

Amai,het is weer de moeite wat jullie allemaal zien,ik ben stikjaloers,maar ik gun het jullie van harte!
    Hopelijk wordt het weer wat beter zodat jullie er nog maar van kunnen genieten.
    De treinreis doet me denken aan de treinreis die ik s'nachts gedaan heb in China,maar dat was niet zo luxueus . Het was er bloedheet in en we hadden geen witte pantoffeltjes. Maar alles heeft zijn charmes op vakantie,zelfs door de modder lopen zoals jullie deden,en wat de hygiene betreft,daar hebben ze ginds andere normen voor. Zo'n kraaknet poppehuisje zoals we toen in Schotland hadden(weet je nog Anita),dat zal je ginds wel niet tegenkomen.
    Als je nieuwjaar gaat vieren,niet teveel champagne drinken hé,want je hebt nieuwjaar her al gevierd een maand geleden.
    Geniet nog ten volle van het volgende op jullie reis en we wachten weer benieuwd op het volgende verslag.
    Wees voorzichtig,dikke knuffel en groetjes,

Marie Jeanne

• 09 Februari 2016 - 00:18

Chris:

Hallo Paul en Anita,

Hebben je beide reisverslagen gelezen.
    Amai zeg, waar zijn jullie nu verzeild geraakt! Dat zou niets voor mij zijn.
    Die bustocht doet me dan weer denken aan Peru/Bolivie.
    Maar kom, jullie genieten van dit avontuurlijke en dat is het voornaamste.
    In gedachten reizen we met je mee en kijken al uit naar het volgende spannende verhaal.
    Wellicht hebben jullie het chinees nieuwjaar al uitbundig gevierd, hier is het 'n natte
    winderige carnaval.
    Groetjes en kussen uit Lommel van Chris, Anniek en Jos.

• 09 Februari 2016 - 14:40

JOU GROTE BROER

Verslag uit: Vietnam, Hội An

De parel van Indochina

Brussel-Hanoi

Opnieuw zijn we op pad en reden genoeg om aan een nieuw reisverhaal te beginnen.
De keuze lag deze keer bij Paul. Hij wou graag naar Azie maar waar?
Aangezien we natuur en cultuur belangrijk vinden en niet in het regenseizoen willen belanden kiezen we voor Vietnam.
De Vietnam oorlog is immers nog niet zolang geleden.
De beelden op tv gedurende mijn jeugd kan ik me nog herinneren.
We besluiten om ons reis te starten in Hanoi ( Noord Vietnam ) dit omwille het weer. Hier is het rond deze periode koud en regenachtig.
Van hier reizen we stapsgewijs naar Ho Chi Minh het vroegere Saigon.
Vanaf daar willen we via de Mekong naar Cambodja met als hoogtepunt van onze de reis, de tempel Angkor Watt.
Als je eenmaal de Machu Pichu hebt gezien dan ben je nieuwsgierig naar meer van die mysterieuze plaatsen vandaar..........
Als eindpunt Bangkok om de terugvlucht.

Zoals altijd brengt mijn broertje ons weer veilig en wel naar Zaventem.
We vliegen met Qatar airlines naar Doha om vanaf hier verder te vliegen naar Bangkok en met een heeeele lange tussenstop (6uur) aan te komen in Hanoi.

Het begint al goed voor ons zitten er een jong Vlaams-Vietnamees koppel met 2 super lieve kinderen die in Hanoi hun toekomst gaan uitbouwen.
Na een korte kennismaking stellen ze voor om ons rond te leiden in Hanoi.
Klinkt goed!
Ze hadden ongelooflijk veel bagage bij en omdat het te duur was om deze allemaal als ruim bagage in te checken besloten ze om deze mee in het vliegtuig te nemen. Na wat heen en weer gebabbel vroegen ze of wij ze wilden helpen met het dragen van bagage.
Als brave burgers stemden we hierin toe.
Dus Paul en ik kwamen als muilezels uit het vliegtuig, terwijl we zelf bang waren om een truitje meer mee te nemen.
Alles verliep goed tot ze bij de laatste stop in Bangkok ; waar ze ons vroegen om te tekenen dat wij eigenaar waren van de bagage.
We lieten verstaan dat we hier niet mee instemden en jammer genoeg begrepen ze onze houding niet. Resultaat de vriendschap was onmiddellijk over, erg jammer.
Hebben we trouwens al niet genoeg films over dit onderWerp gezien?

Doodmoe kwamen we na 30 uur in Hanoi aan.
Snel visum regelen, taxi zoeken en naar hotel.
Het was koud en regenachtig niet de ideale omstandigheden maar hier wisten we van.

Ons hotel lag midden in de oude Chinese wijk en was mooi en zuiver.
Een meevaller!

Hanoi beschrijven is moeilijk, heel moeilijk, dat moet je letterlijk beleven.
Het is hier een ongelooflijke georganiseerde chaos. Honderden, duizenden motors, scooters, fietsers, riksja's , taxi's scheren hier over de weg.
Dan heb je ook nog de vrouwen met een stok over hun schouder met voor en achter manden waarin hun koopwaar ligt en die huppelend verder lopen.
Oversteken is hier ook geen lachertje....kijken, doorlopen en zeker niet twijfelen anders ben je eraan voor de moeite.

Het leven speelt zich hier volledig op straat af.
De trottoirs zijn letterlijk bezaaid met kookstellen, kleine camping vuurtjes en mini plastiek krukjes, de 1 maakt soep, de ander noedels, rijst gerechten, loempia's, wokt groenten, koffie met yoghurt, thee werkelijk van alles.
Streetfood van Hanoi is hot, zelfs bij toeristen, toch wij passen hiervoor.
Je ziet hier de kappers op straat, zelfs vrouwen laten op straat hun haren verven.
Het leven speelt zich hier volledig op straat af.

We bezochten de vele bezienswaardigheden.
De uitsteker was de tempel van de literatuur, een bouwwerk uit het jaar 1070 wat dienst deed als opleidingscentrum voor de mandarijnen.
We bezochten het Ho Chi Minh-museum, het mausoleum waar Ho Chi Minh gebalsemd is, een groot statisch complex omgeven door een even groot plein. Het doet denken aan de tijd van het communisme.
Verder....Het presidentieel paleis, Hoan Kiem meer, de 36 straatjes met elk hun eigen handel, het ene met zijde, het andere met knopen en ritsen, het andere met ijzerwaren, goud, straatje met altaartjes, lampionnen, straatjes met enkel papierwaren, oude elektronica etc...

Paul had deze keer alles voorbereid, heerlijk verstand op nul en volgen.

Kort gezegd:
Hanoi is niet the place to be, maar het laat alleszins een diepe indruk achter.
Als je hier reden zou hebben om te huilen is het van emotie over de vriendelijkheid van de mensen.
Het gezegde : Je krijgt wat je geeft, ervaren we hier werkelijk, je hebt hier geen enkel punt om je op te winden tussen al deze lieve mensen.

Vanuit Hanoi maken we een daguitstap naar Halong Bay. Deze mooie baai is gelegen in de golf van Tonkin en is omringt door een Karstgebergte. Staat ook op Unesco werelderfgoed. We maakten hier een boottocht. Je ziet hier nog veel van die oude Chinese schepen met mooie rode zeilen. De rotsen steken op vele plaatsen torenhoog boven het water uit.
We bezochten ook een grot zeker 3x de Sacre Coeur.
Jammer genoeg was het deprimerend weer, alles leek mysterieus hoewel bij een zonnige dag had het er veel mooier uitgezien.

Op dit ogenblik zitten we in de nachttrein naar Sapa, helemaal in het noorden vlak bij de Chinese grens.
Hier gaan we een trekking doen.
Meer nieuws volgt.
Ene dikke knuffel van Paul en mij.