Spannend, uitdagend maar mooi - Reisverslag uit Bellinzona, Zwitserland van Paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu Spannend, uitdagend maar mooi - Reisverslag uit Bellinzona, Zwitserland van Paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu

Spannend, uitdagend maar mooi

Door: Paul-Anita

Blijf op de hoogte en volg Paul-Anita

25 Augustus 2024 | Zwitserland, Bellinzona

Na een sober ontbijt vertrek ik stipt om 8 uur richting Chur.

Dit is de oudste stad van Zwitserland. Hier even de grote kerk binnen om mijn stempeltje te halen. De dame, wat haar taak juist was weet ik niet, religieus was ze alleszins want ze vroeg of ik voor haar een gebedje zou doen in Rome.

Nu laat ze dat niet teveel vragen want anders kom ik voorlopig daar niet meer weg.

Het is een mooie stad.Ook hier zou ik best weer 1 dag willen blijven maar zo kom ik er nooit. Dus na wat omzwervingen over die vervelende klinkerstraatjes en pleinen, pik ik de route weer op en fiets richting de Polenweg. Eerst kom ik langs prachtige golfvelden waar ze bezig zijn hun balletje te slaan.

Wat een luxe om hier te mogen golven omgeven door die hoge kleppers..

Daarna rijd ik de zo genaamde Polenweg op. Voor al de veiligheid doe ik mijn wieler handschoentjes aan.

Dit gravel traject werd tijdens de 2e wereldoorlog door Poolse gevangenen uitgehakt in de rotsen.

Heel Interessant!

Wel jammer dat ze het eerste stuk, na de golfbaan met 9% omhoog hebben laten lopen.

Onder een stralende zon met 30 graden fietst ik naar Thusis om daar de uitdagende Via Mala kloof te fietsen, maar eerst proberen wat stroom te laden want het is een klim van 12%.

Hoe doen we dat?

Plots zie ik de brandweer kazerne er staan auto’s.

Een jongetje is rondjes aan het fietsen en ik vraag of hij weet of ik mijn fiets daar kan laden.

“Ja auf jeden Fall, mein Vater ist der Kommandant”

Meer moest ik niet hebben en hij fier zijn papa roepen, een mooie, vriendelijke man.

Geen probleem! Het was juist familie dag met bbq ik voelde me wat verveeld en zeker toen hij vroeg of ik wilde mee eten .

Eerste instantie zei ik nee maar die Bratwurst lonkte.

Hoe goed kun je het hebben?

Daarna vroeg hij voor dessert en uit beleefd heb ik toch maar nee gezegd. Tijdens mijn fietsen eet ik niet overdadig.

Na een uurtje en 2 streepjes meer op mijn accu doe ik mijn geel hesje aan, lichten op en wat extra lampjes aan de bagage want ik moet 2 tunnels van ieder 200 meter door.

Meteen als ik Thusis uitrijd begint het klimwerk.

En hoe?

Het begint al meteen met 10% , dat doet pijn.

De ondersteuning gaat in de hoogste stand en kleinste verzet, meer dan 7 km per uur haal ik niet.

Het is overigens wel lekker koel in de tunnels.

Soms had ik de nijging om mijn bagage in de ravijn te kiepen.

De route was mooi met onderaan het begin van de Rijn.

Doodmoe en met een actie radius van 2 km kom ik aan in Splügen.

Mijn engelbewaarder reist mee.

Maar hier krijg ik zorgen want voor morgen staat de Splügenpas op het programma 1 van de hoogtepunten van de reis.

ik sta voor een moeilijke keuze, doe ik hem met misschien de kans dat mijn knie weer in pijn modus schiet of?

Ik ga me informeren en deze vriendelijke meneer stelt voor te kijken voor de bus maar…. De bus naar Chiavenna, Italië neemt geen fietsen mee en dan?

De bus naar Bellinzona wel maar dit is 1 dag om fietsen.

Vanmorgen vroeg opgestaan om op tijd naar de bushalte te gaan om alsnog te vragen of hij me meeneemt.

Hij doet het niet [e-1f629]

Dan de bus naar de top van de San Bernadino pass .

Hier sta ik dan boven op de pas 2011 meter.

Geel hesje, handschoenen, vestje aan en laat maar beginnen.

Vol adrenaline volledig geconcentreerd tegen snelheden van soms 64 km per uur scheurde ik 35 km naar beneden.

Van 2011 meter naar 241 en na nog wat doorfietsen ben ik omwille de hitte weer 34 graden gestopt in Bellinzona. Informatie centrum binnen, slaapplaats gevonden en nu nog puzzelen voor morgen want hier ben ik niet op voorbereid.


  • 25 Augustus 2024 - 22:53

    Chris:

    Het gaat goed! Doe zo voort.


  • 25 Augustus 2024 - 23:08

    Johan Janssen:

    Petje af Anita! Hou vol! En mooi verslag en foto’s


  • 26 Augustus 2024 - 02:59

    Marie Jeanne Geerts :

    Super,je doet dat goed [e-1f44d]


  • 26 Augustus 2024 - 07:54

    Annemie :

    Goed bezig Anita, je komt er wel. Zeker ook genieten onderweg !


  • 26 Augustus 2024 - 08:11

    Conny En Dirk:

    Goe bezig[e-1f44d][e-1f44d][e-1f44d][e-1f4aa][e-1f4aa] chapeau


  • 26 Augustus 2024 - 09:04

    Karin Saelmans :

    Amai, een heel avontuur.. Pfff wat een snelheid naar beneden..

    Het geeft wel mooie uitzichten...

    Hopelijk blijven de benen goed en gaat de batterij niet plat.

    Succes met de volgende rit.[e-1f4aa][e-1f4aa][e-1f4aa][e-1f340][e-1f340][e-1f340]


  • 26 Augustus 2024 - 09:28

    Linda:

    Wat een avontuur! Schitterende beelden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Bellinzona

Pelgrimeren deel 2 en 3

Via de Benjamins op weg naar Rome

Recente Reisverslagen:

10 September 2024

Happy ten top!

08 September 2024

I did it!

07 September 2024

A day in Heaven

05 September 2024

Strada Bianche

02 September 2024

De parel van Toscane
Paul-Anita

Eindelijk is het zo ver, we gaan er aan beginnen; Een lang verwachte droom; Peru, Bolivie, Chili, Argentinie

Actief sinds 04 Sept. 2011
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 23886

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2024 - 21 Augustus 2024

Pelgrimeren deel 2 en 3

26 Januari 2016 - 27 Februari 2016

De parel van Indochina

01 November 2014 - 29 November 2014

Afrika, Hoe ben je, hoe ruik je, hoe voel je?

10 Oktober 2012 - 11 November 2012

eindelijk

14 September 2011 - 20 Oktober 2011

Zuid-Amerika

Landen bezocht: