Donder, bliksem, een spektakel - Reisverslag uit Lecco, Italië van Paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu Donder, bliksem, een spektakel - Reisverslag uit Lecco, Italië van Paul-Anita Hermans - WaarBenJij.nu

Donder, bliksem, een spektakel

Door: Paul-Anita

Blijf op de hoogte en volg Paul-Anita

27 Augustus 2024 | Italië, Lecco

Bedankt voor jullie aanmoedigingen [e-1f618]het doet me goed.

Gisteravond nog evenBellinzona verkend het heeft een mooi historisch centrum met niet 1 maar 3 burchten. Een deel van de vestingmuren zijn nog zichtbaar.

Alles doet hier Italiaans aan maar het ligt in Ticino het zonnigste deel van Zwitserland.

Tijdens mijn wandeling hoorik een oorverdovend klokken geluid,mijn pelgrims paspoort uit mijn tas, de kerk binnen richting sacristie.

Een vrij koele zuster keek me doordringend aan en gaf zonder enige emotie mijn stempel en vroeg even koel of ik de mis wilde bijwonen. Daar was ik nou net wat te moe voor maar…ik kon het toch niet over mijn hart krijgen en ben om 8 uur terug gegaan.

Het verwonderde me dat er nog zoveel devote mensen de dienst bijwonen.

Sorry voor de zuster maar ik viel bijna in slaap en ben stilletjes de kerkuit geslopen.

Donder bliksem stortbuien een heel vuurfestival zo was de nacht.

Mijn wekker riep me om 7 uur maar de regen tikte onophoudelijk tegen mijn venster. Dit zou voor de ganse dag zijn volgens buienradar.

Pfff…weeral een noodplan zoeken.

Ontbijten en terug naar de receptie om te overleggen wat en hoe want er stond weer een klim voor de deur.

Te gevaarlijk vooral de afdaling zou onverantwoordelijk zijn.

Maar ik wil weg, verder op mijn camino … Ze stelde voor om in plaats de berg de oversteek met de trein te doen tot Lugano een 30 km. Zo geschiede om 8. 40 zat ik in de trein en om 9.04 stond ik in de gietende regen in Lugano.

Dan maar koffie drinken en het thuisfront eens uitgebreid bellen.

Lugano is mooi maar met regen is alles grijs.

Ik wil door…regen of niet. Je kan niet alles in de hand hebben dus de fiets op.

Het begon weer met een pittige klim en dan die afdaling in de regen … gevaarlijk en glad.

Een Duitse camper had blijkbaar medelijden met mij en bleef de volledig afdaling met afstand achter me. Supermens!

Een dikke duim heb ik hem gegeven.

Daar zo ineens zie in in mega grote letters “ ITALIA “ staan. 4 knappe Carabinieri met een strenge blik inspecteren iedere auto.

Gister tijdens het afdalen van de SAN Bernadine pas heb ik geroepen en gebruld.

Nu rolde de tranen over mijn wangen.

YES!

Ik ben helemaal alleen met de fiets in Italië aangekomen. Wat een gevoel!

Terug onbeperkt 4 G, weg Zwitserse Franken, terug Euros

Maar dan … de ene tunnel na de andere sommige wel 5 km lang.

Constant mijn spiegel in het vizier, hoewel het een overdonderend geluid gaf als er een auto aankwam.Eenmaal in Menaggio,gelegen aan het Como meer moest is de ferry nemen om aan de overkant van hetmeer mijn route verder te zetten en daar zou ik weer de Benjaminse kunnen oppikken.

Super!

Ik wist dat er een Nederlandse mevrouw voor me fietst op weg naar Rome via haarPolarsteps maar ze last meer rustdagen in om te lezen, seightseeing etc…nou moet dat lukken dat ze een km of 10 voor me op de camping logeert.

Wat gegevens uit gewisseld en om 16.00 uur afgesproken in Belaggio.

Nooit ontmoet maar toch voelde het als een déja vu. Het pelgrimsgevoel zit diep,klikte meteen.

We deelden veel dezelfde punten. Meteen ook afgesproken dat we contact houden en proberen samen de Povlakte te fietsen.

Dit is een strek van 100 km door blijkbaar niet zo veilig gebied. Zij deed de route met een tentje en ik moest nog een hotel zoeken maar wilde ook nog 30 km fietsen want ondertussen was het droog en veel zuurstof in de lucht wat heerlijk wegfietst. Booking erbij genomen maar de betaling lukte niet .

Aangekomen I n Lecco was ik de weg kwijt en meteen de eerste Italiaan aangesproken. Ene echte, eentje in volle glorie, trots, elegant, sympathiek met witte linnen broek, witte schoenen en zelfs witte ebike een licht blauwe shirt, mooie geknipt grijs haar en ondanks zijn leeftijd 65 zou hij veel vrouwenharten doen kloppen.

Come, let’s go en fietste me sierlijk met een grote R voor.

Dan … de B[e-38]B bestond niet meer en nu …oei mijn batterij.

Volgend hotel zat ook vol . Ondertussen was het 7 uur . Tijdens de trip er naar toe had ik een mooie camping gezien met van die sjieke glamping tenten dan daar maar eens horen.

Nee, geen plaats! Toch zag ik dat er zeker nog 5 tenten leeg stonden. Hier ga ik niet weg en bleef maar zeuren tot…. Ze eigenlijk medelijden kregen en overstag gingen. Niet goedkoop maar hier lig ik nu in mijn nieuwe glamping tent met alles op en aan.

Top!

Misschien blijf ik wel een dagje langer ga eens bemiddelen over de prijs.

Tot morgen!


  • 27 Augustus 2024 - 09:22

    Harrie :

    Wat een avontuur, mooi verwoord, knap al in Italië deed het niet na zusje , nog een fijne trip en pas goed op jezelf


  • 27 Augustus 2024 - 09:57

    Marie Jeanne :

    Super,maar ja jou kennende...ik moest meteen aan dat poppenhuisje denken in Schotland. Geen plaats,maar dank zij jou gezeur, hebben we er toch geslapen [e-1f648]


  • 27 Augustus 2024 - 10:14

    ,:

    Whoooo..,..wat een verhaal...


  • 27 Augustus 2024 - 10:32

    Yvonne Van Den Boogaard :

    Goh Anita wat ben jij een avonturier, ik zou het echt niet op mijn eentje durven laat staan van kunnen. Je mag echt terecht trots en fier op jezelf zijn. En niet alleen op wat je nu aan het doen bent maar ook op het verhaal dat je schrijft, je zou zo een boek kunnen schrijven. TOPPIE !!


  • 27 Augustus 2024 - 10:34

    Chris :

    Wat een belevenis! Ferm.


  • 27 Augustus 2024 - 11:40

    Conny En Dirk:

    Jawadde Anita. You made it girl[e-1f44f][e-1f44f][e-1f44f]. Vergeet zeker niet te rusten en geniet van deze onvergetelijke reis[e-1f970][e-1f970]


  • 27 Augustus 2024 - 12:25

    Johan Janssen:

    Ik snoep iedere dag van je verslag Anita, ik kijk er al naar uit wat er morge´ weer komt

    Veel moed e´ voorzichtig!


  • 27 Augustus 2024 - 22:53

    Elisabeth :

    Zo trots op jou dat je dit avontuur aangaat, dit zijn unieke ervaringen waar je nog lang met een glimlach aan terug zult denken en mooie verhalen erover zal vertellen aan ons! De weg naar Rome wordt steeds korter en het invullen van een langverwachte droom zal bijna daar zijn. Doe het daar nog goed en geniet van elke seconde! Wij denken aan jou [e-1f618]


  • 27 Augustus 2024 - 23:04

    Mariette Janssen :

    Hoe spannend ik ben al benieuwd naar morgen.Hopelijk beter weer.GrtjsMariette


  • 30 Augustus 2024 - 09:41

    Rita Sak:

    Top top wat een avontuur, en je beschrijft het zo mooi en puur zoals je bent.Je bent echt een topper ,je mag terecht trots en fier zijn .Leuk om je verhalen te lezen .Let goed op jezelf en voorzichtig op de weg .En go go Anita [e-1f6b4]‍[e-2642]️[e-1f6b4]‍[e-2642]️[e-1f4aa][e-1f91c][e-1f91b]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Lecco

Pelgrimeren deel 2 en 3

Via de Benjamins op weg naar Rome

Recente Reisverslagen:

10 September 2024

Happy ten top!

08 September 2024

I did it!

07 September 2024

A day in Heaven

05 September 2024

Strada Bianche

02 September 2024

De parel van Toscane
Paul-Anita

Eindelijk is het zo ver, we gaan er aan beginnen; Een lang verwachte droom; Peru, Bolivie, Chili, Argentinie

Actief sinds 04 Sept. 2011
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 23888

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2024 - 21 Augustus 2024

Pelgrimeren deel 2 en 3

26 Januari 2016 - 27 Februari 2016

De parel van Indochina

01 November 2014 - 29 November 2014

Afrika, Hoe ben je, hoe ruik je, hoe voel je?

10 Oktober 2012 - 11 November 2012

eindelijk

14 September 2011 - 20 Oktober 2011

Zuid-Amerika

Landen bezocht: